zondag 5 mei 2013

Klittenband scharnieren ipv zuignapjes

Bij mijn racekap werden zuignapjes geleverd die bedoeld zijn om de kap op de fiets te kunnen leggen zonder dat hij er vanaf glijdt. Helaas hadden de zuignapjes 2 manco's, of eigenlijk 3:

- Ze zuigen niet als de fiets stoffig is (zeg maar altijd na een rit)
- De racekap ligt nog een stukje over het instapgat heen zodat uitstappen nog lastiger wordt
  Ligt de racekap verder naar voren dan zijn mijn armen te kort om de zuignapjes vast te zetten
- De bovenkant van de mango is niet erg stevig en elke keer zuignapjes erop drukken gaat uiteindelijk voor schade in de gelcoat zorgen.

Daarnaast is er nog het 'probleem' dat de lexaanstaafjes om het vizier omhoog te houden weggeklapt moeten zijn wat ik steevast vergeet zodat er krassen ontstaan op de fiets.

Naast de fiets zetten is ook niet echt een optie, als ik de kap schuin tegen de fiets aanzet en ik stap uit dan schuurt het langs de zijkant van de fiets.

De enige optie die resteert is de kap plat op de grond leggen maar dat is niet overal even praktisch.

Ik had gezien dat de WAW velomobiel de kap heeft voorzien van 'scharnieren' van klittenband om zo de kap naar voren te kunnen klappen, dat leek mij ook wel handig dus ik heb het nagemaakt.
In het filmpje hieronder zie je het resultaat. Wel moet ik erop letten dat ik het vizier helemaal sluit omdat anders het vizier op de 'motorkap' van de fiets ligt en zo kan gaan krassen. Is het vizier gesloten dan is dat probleem er niet.

Filmpje:


7 opmerkingen:

  1. Hmmm.lijkt me bij wind (in Nederland waait het immers altijd) ook geen optie, gebruiksporen zijn toch niet zo erg? ik denk niet dat je het ontstaan van gebruiksporen moet willen tegengaan dan maak je het jezelf vooral erg lastig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij kan er in elk geval zo niet vanaf waaien. Gebruikerssporen probeer ik wel zoveel mogelijk te voorkomen maar zijn helaas onvermijdelijk. De mango heeft al de nodige littekens.

      Verwijderen
  2. Ik vind het toch een heel gedoe zo'n kap. Klittenband voor een betere/stillere aansluiting op de rand van de VM. 'Dakbedekking' voor een stillere kap. Klittenband om de kap om te kunnen klappen.

    Het is voor veel mensen vast een prachtig ding, maar ik vind mijn mini-schermpje toch echt meer dan genoeg. Misschien dat ik de komende winter de 'Mooi Geel Is Niet Lelijk-variant' ga proberen. Geen mini-schermpje, maar een maxi-schermpje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mwa, de aansluiting op de rand hoeft echt niet perse en dit hoeft natuurlijk ook niet perse, ik vind het gewoon leuk om aan de fiets en kap te knutselen. De racekap is ideaal als het regent en als het erg koud is.

      Verwijderen
  3. Zo zie je maar dat een oplossing niet 'High-tec' hoeft te zijn. Duidelijk filmpje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het toch slim gevonden en erg bruikbaar. Misschien niet onder alle omstandigheden, maar dan is het klittenband zo weer weg te halen.
    Ik heb precies dezelfde 'nadelen' ondervonden tijdens mijn kappentest vorig jaar.
    Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Sinner. Daar zat standaard een dikke rand omheen ter bescherming en tegen rammelen.
    Aerodinamisch gezien niet optimaal, maar ik heb nooit zorgen over beschadiging aan de kap.
    Ik zet hem gewoon naast me neer tegen de fiets. Hij kan er tegen. Eigenlijk kan de Sinnerkap tegen verbazend veel mishandelingen tot nu toe. Wel moet de fiets op de rem staan bij uitstappen anders gaat hij tegen de kapschuren. Dat is idd niet fijn voor de gelcoat op den duur.

    De pootjes kunnen simpel korter geknipt worden volgens mij. Die van mij heb ik ook net zo lang gemaakt als nodig. Ze steken er nauwelijks onderuit. Ik heb ze ook goed ingepakt met zacht klittenband en wat opzij gebogen.
    Je hebt me wel op een idee gebracht met je filmpje, maar of ik het ook ga uitvoeren weet ik nog niet. Ik red me prima zo op dit moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie oplossing, supersimpel! Op het filmpje lijkt het krassen van het vizier idd wel iets waar je mee op moet passen.

    BeantwoordenVerwijderen