vrijdag 24 mei 2013

Met de open ligger terwijl het regent?

Jawel, je leest het goed. Vandaag regenpak aan, pet op, fietsbril op en op de open ligfiets door de regen. Voor de lol? Helaas niet nee. Gisteren was ik nog even bezig met wat kleine werkzaamheden aan de fiets: Stuur stond een klein beetje scheef na het uitlijnen, er zat een klein beetje speling op de cardankoppeling van het stuur en de remmen (die het overigens prima doen) remden nét niet helemaal gelijk (ik ben een zeikerd wat dat betreft, een ander had het denk ik niet opgemerkt).

Net toen ik dat allemaal had gefixt, de fiets reed, stuurde en remde weer perfect wilde ik de fiets wegzetten, ik reed ik de fiets achteruit en hoorde ineens een kloink geluid. Ik wist niet direct wat het was maar toen ik bij de achterderailleur keek leek deze scheef te staan. Shit, de derailleur zal toch niet verbogen zijn? Bij nadere inspectie bleek er heel wat anders aan de hand:



Het onderste loopwieltje is in 2  stukken gebroken!  Hoe dat nou weer kan? 
Enfin, ik ga maar naar de lokale fietsenmaker om een nieuwer derailleur te halen maar die bleek niet op voorraad. Dan maar 2 nieuwe loopwieltjes meegenomen en dan maar hopen dat de derailleur zelf verder nog goed is:



Toen begon de ellende eigenlijk. De versnellingskabel was gerafeld dus het was een hele crime om die er goed in te krijgen en moet sowieso worden vervangen maar ik hoopte dat ik in elk geval vandaag zou kunnen fietsen. Zo goed en kwaad als dat ging de kabel er weer in gekregen. Goed, toen de ketting er opnieuw doorheen rijgen. Dat leek goed te gaan maar wacht....... kettingloop hoort precies andersom ... zucht. Ketting weer losgeponst en opnieuw de ketting erom gelegd, dat leek goed te gaan.  (ik ben alleen niet zo handig met de kettingpons dus dat duurde even... ) Alleen na een korte proefrit leek er iets niet helemaal goed. Sowieso was de afstelling compleet om zeep maar dat was te verwachten met de gerafelde kabel, er rammelde ook iets. Bij nader onderzoek bleken de oude loopwieltjes 11 tandjes te hebben en de nieuwe 10. Dat loopt blijkbaar niet zo lekker want de ketting slaat er overheen. Op de verpakking staat dat ze geschikt zijn voor shimano 7,8,9 en 10 speed maar blijkbaar is de shimano 8 speed die ik heb toch anders ofzo. Vanavond maar een set 11 tands wieltjes halen en een nieuwe versnellingskabel. Dan heb ik weer wat te doen in het weekend.

Na zo'n natte ochtendrit waardeer je de velomobiel wel weer een stuk meer :)




7 opmerkingen:

  1. Ik wist niet eens dat er wieltjes bestonden met verschillende aantallen tanden :(

    Achteruitrijden met een VM blijft sowieso altijd een beetje een 'tricky-aangelegenheid'. Dat is de reden dat ik zo'n tilbeugel heb laten monteren op mijn XS. Ik trek de XS nooit zomaar naar achteren, ik til haar altijd voorzichtig op ;)

    Mijn Mango8 trok ik lang geleden een keer achteruit en ja hoor, meteen de hele boel schots en scheef.

    Succes met de reparatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik stelde het gisteren ook vast op mijn vouwfietsje in de stromende regen: er gaat toch maar niks boven de vm..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker dan.

    Maar wat betreft het wel/niet zeikerd zijn over ongelijk afgestelde remmen: je kan niet zeikerd genoeg zijn! Een stevige remactie met ongelijke remmen kan resulteren in een 180-graden-draai weet ik inmiddels uit ervaring. En daarbij had ik het geluk dat ik overeind gebleven ben.

    @Wim:
    Een goed afgestelde derailleur kan gewoon netjes achteruit rollen. Ik doe het dagelijks op het werk zonder problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Quemo: Is Quemo een 20" of een 26" Quest? De Mango en de 20" Quest hebben een tussenas en de derailleur in de fiets, maar dat wist jij volgens mij ook allemaal wel. Mij is ooit door Velomobiel.nl verteld dat die constructie kwetsbaarder is, dan zonder tussenas.
    Dat ik de XS ook optil is vanwege het gemak. Ik til de XS op en loop dan gewoon met de fiets naast/ schuin achter mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Wim
    Daar zou dan het verschil kunnen zitten. Ja, ik ken het verschil tussen Quest, Mango en 26"Quest maar de al dan niet kwetsbaarheid van de tussenas, die ken ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ik altijd doe is het onderste derailleurwieltje verwijderen (en terugschroeven) om de ketting er doorheen te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen