dinsdag 14 mei 2013

Omgekeerde waarheid

I Reject your reality and substitute my own.

Deze beruchte woorden van Adam savage van the mythbusters schoot vanochtend even door mijn hoofd toen ik mijn persoonlijke record verbrak die voorheen op 50,5 km/u stond.
Mijn nieuwe record staat nu op 54,4 km/u volgens de GPS.

En waarom is dit een omgekeerde waarheid? Elke keer als ik de 50km/u aantik of mijn PR verbreek... is het elke keer zonder schuimkap, zonder racekap en zonder minivizier!  Testen wijzen keer op keer uit dat dat soort zaken helpen met hard rijden maar intussen rij ik elke keer mijn PR aan bonken zonder al die hulpmiddelen.  Toch een beetje omgekeerde waarheid of is het misschien mijn eigen realiteit :)

Misschien heb ik het gewoon te warm met de schuimkap/racekap of minivizier voor mijn bakkes wat mijn prestaties negatief beinvloed. Of de mannen van velomobiel.nl weten gewoon wat ze doen met het bouwen van hun fietsen en is al die extra onzin niet nodig ;)

Hoe meer ik dit soort snelheden rij hoe maar respect je krijgt voor de mannen van de tour de france in de tijdritten (snelheden tegen of zelfs over de 60km/u !)  en ook voor de kanonnen in velomobielraces die bizar hoge snelheden halen want wat is het toch lastig om boven de 45km/u nog te versnellen, vooral na de 48km/u lijkt de snelheid alleen nog maar op slakkensnelheid omhoog te kruipen terwijl jij je het apezuur trapt.

Enfin, toch weer een beetje trots op mezelf ;)







8 opmerkingen:

  1. Allereerst : knap gedaan !

    Maar ik wil eraan toevoegen : onderschat het effect van koeling : goede werktemperatuur en luchtvochtigheid niet. Een open velomobiel biedt de beste toestroom van droge(re) en koelere lucht uiteraard.

    De huid is een belangrijk orgaan van je lichaam die het moet koelen bij belasting. Lukt dat niet voldoende omdat de lucht in de velomobiel verzadigd is met vocht en niet voldoende ververst wordt gaat je prestatie rap naar beneden in een poging minder warmte te genereren.

    Het is een reden waarom die razendsnelle Daniel Fenn wedstrijden bijna in zijn nakie rijdt, op een heel klein kort broekje na....

    Onder de schuimkap kan ik niet hard werken, dat is me binnen een paar minuten al veel te benauwd. Maar een paar weken terug reed ik zonder echt zware inspanning 48 km/u naar Dronten met enkel een WS viziertje en open Quest en in luchtige/korte rennersbroek en shirt. De frisse lucht om het lichaam heen scheelt erg veel vind ik.

    Je hoeft er niet aan te twijfelen dat je open aerodynamisch in een minder goede stroomlijn rijd...maar wellicht compenseren we dat met het makkelijker kunnen leveren van meer vermogen door efficientere koeling van een groter lichaamsoppervlak.

    Deze theorie zou ook worden gesteunt door mindere prestaties bij wintertemperaturen. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme, dus kun je aan koude lucht toch moeilijker transpiratievocht kwijt en is de lucht in de velomobiel heel gauw verzadigd. Dus hoewel de temperatuur laag is en koeling geen probleem zou moeten zijn, is het slecht kwijt kunnen van verdampingsvocht aan het koude en verzadigde velomobiel binnenklimaat oorzaak van toch oververhitten en slecht presteren.

    Ymte had volgens Theo al voetengaten open gelaten op een wedstrijd, omdat die mannen ook worstelen met hun lichaamstemperatuur/ventilatie en een zo perfect mogelijk stroomlijn. Elke opening remt de wedstrijdvelomobiel, maar alleen een opening om adem te halen is voor een presterend lichaam niet genoeg. Moet je nagaan hoe de conditie is van die mannen dat ze alsnog extreem presteren met heel kleine ventilatieopningen. Zouden ze een manier vinden meer luchtstroom door de vm te genereren ( er waren diverse wedstrijd vm's met ontluchtingsgaten in het staartvlak ) gaan ze waarschijnlijk nog harder.



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mark,
    Wees voorzichtig met het interpreteren van snelheden van de GPS. Als je even onder bomen rijdt geeft de GPS een te lage snelheid aan. Kom je onder de bomen vandaan dan geeft ie weer te veel aan. Dat doet de GPS om toch tot een goede afstand te komen. Een maximum snelheid op een GPS hoeft dus helemaal niet je maximum snelheid te zijn geweest. De GPS geeft wel betrouwbare afstanden en gemiddelde snelheden weer.

    Je verhaal over minivizier en racekap deel ik niet. Ik kan echt geen uur lang 56,4 km/u rijden zoals vorig jaar op CycleVision zonder racekap en andere ingrepen om de weerstand te verlagen. Het is heel simpel, het minivizier verlaagt de weerstand met rond 40 Watt, de racekap met rond 60 Watt. Als je tijdens je recordrit een minivizier of racekap had gebruikt was je gegarandeerd harder gegaan.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaar ook de knipoogjes in mijn bericht. Ik beweer niet dat alle toevoegingen niet helpen , het was alleen toevallig dat ik alle keren dat ik zo hard reed dat met een 'naakte' fiets deed.

      Dat ik het heel snel warm heb onder de schuim of racekap scheelt denk ik ook een hoop en wellicht heft dat bij mij juist het efficiency voordeel weer op, ik fiets met de racekap over het algemeen langzamer dan zonder maar dat is niet omdat de racekap de efficiency niet toe laat nemen, dat voordeel merk ik zeker wel maar ik krijg het vaak zo snel warm onder de kap dat ik de snelheid laat afzakken om niet als een zwetende otter uit de fiets te kruipen.

      Hoe erg dit is zal van persoon tot persoon natuurlijk verschillen. En natuurlijk scheelt het of je woon-werk rijdt of een wedstrijd :)

      Maar ik durf hier echt geen conclusies uit te trekken of met of zonder toevoegingen sneller gereden wordt, het was gewoon grappig dat ik vandaag toevallig weer zo snel reed zonder extra aerodynamische hulpjes :)


      Verwijderen
    2. Respect trouwens voor die snelheid op cyclevision.

      Verwijderen
  3. Hoi Mark,

    Proficiat, een mooie snelheid! Mijn ervaring met kap e.d. is dat ik snelheden vergelijk op dezelfde afdaling, de snelheid stijgt als het vizier gebruikt word en stijgt nog iets met de kap erop. Vergelijken met een open Strada uiteraard.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Idd die GPS meting zou ik met een grote korrel zout nemen.
    Afgelopen zondag met de Raptobike 191 km gefietst. Veel wind vooral hard tegen op de hele heenreis en in de ochtend regen, tegen de avond afkoeling. Minder wind (in de rug!) en een aanlopende zware fietstas.
    Geen ideale omstandigheden voor een verwende velomobilist zoals ik.
    Dan merk je weer wat de wind en kou doet met je prestatie zonder stroomlijn. De behaaglijke warmte van de kap.
    Met moeite kon ik 21 km/uur aanhouden. Ik bleef aan een stuk schakelen. Op de terugweg tot Hilversum slechts een miserabele 15 km/uur. Dat is heel wat anders dan ik gewent ben.
    Het laatste stuk naar huis ging iets beter, maar uiterst moeizaam. Ik was leeg gereden en koud. Niet genoeg gedronken (moeilijk!)
    Toch las ik de volgende dag pieken af op mijn GPS van 150 km/uur. Jawel hoor! Daar was ik dan even niet bij.

    Net als met banden.
    Wat Wim zo goed mogelijk isoleert is de rolweerstand van een band. Die waardes van elke band kun je onderling vergelijken om de beste band voor je doel te kiezen. In de praktijk moet dit nog blijken. De fiets uitgerust met banden die de minste rolweerstand heeft, maakt hem niet gelijk de snelste fiets maar draagt er slechts toe bij.
    Zo ook is het met luchtweerstand. Alleen de lucht zelf is al is een variabele. Dan hebben we het nog niet over de aërodynamische vorm en eigenschap van een object. Doch alles helpt een beetje.
    De temperatuur, gasdichtheid van de lucht, windsnelheid enz. Ik noem maar wat.
    Je kan geen conclusies verbinden aan de willekeurige metingen van een onderdeel zonder alle variabele te benoemen of op zijn minst zo veel mogelijk vooraf gelijkwaardig te stellen. Dat lukt zelden overigens.

    Ik zeg altijd: het maakt uit of je 's morgens of 's avonds de meting doet. Of je pindakaas of chocoladepasta op je brood had. Zelf of je net ruzie had met je vrouw.
    Ik bedoel maar. Alles heeft invloed op elkaar, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat alles bepaalt tesamen je topsnelheid of PR. Soms bepaald in meer of minder mate het ene onderdeel (aërodynamica) of je maximaal presteert, de andere keer de rolweerstand. Misschien was je ketting wel niet gesmeerd toen je de kap op had. Wie zal het zeggen.
    Alles moet gewoon kloppen. En soms doet het dat gewoon niet. Een zoektocht een Quest.
    Zie maar de absolute snelheidsrecords in Battle mountain. Machine en mensen top vorig jaar. Omstandigheden (wind) grensgeval. 127 km/uur van Jan-Marcel is supersnel natuurlijk maar niet voldoende voor het record van 133 km/u. JE weet nooit precies waar het aan lag. Volgende keer beter?

    Overigens haal ik mijn topsnelheid op eigen klacht zelden op het grote blad.
    Ik lever maximaal vermogen (hoog toerental) op het middenblad. Gelijk al vanaf het begin. Daarna soepel doorschakelen zonder toerental verlies.
    De kans is groot dat je snel verzuurt en in je anearobe verbranding komt. Dat kan je trainen. Ademhalingstechniek. Conditieverbetering. Heeft niks met talent te maken. Gewoon keihard werken en dood durven gaan. Alle meters gaan wel in het rood, maar daar ga je niet gelijk dood van hoor.
    Op deze manier is je kans veel groter dat je hoge snelheden haalt dan als een auto door je versnellingen heen stoempen. Jij moet het met een fractie van het vermogen doen van die auto. Ook je koppel is veel lager. Dus op die techniek fietsen verlies je gewoon.
    Als je 80-90 toeren draait in een zwaar verzet dan produceer je misschien maar 180 W. Op toeren kan je mogelijk wel 250 W kortstondig leveren. Dat is net wat je nodig hebt op door te acceleren naar een hogere snelheid.
    Daarom blijf je hangen en kruipt je snelheid ondanks je 'krachtinspanning' nauwelijks meer omhoog.
    Je krijgt het niet voorniks. Longblaasjes kunnen barsten (hoesten dat een paar dagen niet ophoud) en je bent een kwartiertje niet aanspreekbaar wegens ademgebrek. Het zweet loopt uit je bilnaad en komt uit ander onvermoede plekken.
    Aan jou de keus hoe belangrijk dat cijfertje is.

    Overigens vind ik je stukje leuk geschreven. De benadering, de opbouw. Erg leuk. Goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. gefeliciteerd! ik heb meer respect voor jouw 54,4 kmh dan voor welke snelheid dan ook in de tour de france, waarvan ik niet kan geloven dat nu de renners schoon zouden zijn. met schuimkap haal ik met mijn mangootje de 50 op eigen kracht. als het iets warmer is gooi ik hem er eens af ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn GPS gaf steeds te lage waarden t.o.v. de fietscomputer onder de carbon racekap. Nu heb ik een extra universele ANT+ snelheidssensor op al mijn fietsen gezet die net als een fietscomputer het aantal omwentelingen van het wiel telt. Even de goede wielmaat ingeven in de Edge800 en het klopt wel.

    BeantwoordenVerwijderen