woensdag 22 mei 2013

Remmen vervolg

Vanochtend de eerste rit en zowaar: de remmen deden voortreffelijk hun werk. Blijkbaar zat het euvel toch in de remhevel. De eerst volgende keer dat ze weer rot doen zal ik ze inderdaad vervangen want zoals meerdere mensen terecht hebben opgemerkt: het zijn wel je remmen.

Dan de sporing, volgens mijn homemade meetapparaat klopt ie nu als een bus maar ik had wel het idee dat ik langzamer was vanochtend.  heb het vanochtend helaas niet goed kunnen testen omdat het nogal heftig waaide en omdat mijn knie een beetje 'knakte' dus dat moet nog even uitwijzen. Heb het rustig aangedaan vanochtend.


4 opmerkingen:

  1. Knakkende knieen is een slecht teken.
    Knieproblemen noopten mij , de laatste week van de ROAM, in de veegwagen plaats te nemen.
    Ik raad je aan , de snelheidsmeter voorlopig even thuis te laten.
    De dwang van het sneller moeten is niet in het belang van je knieen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit me aan bij Bram. Een kadansmeter een een gezond verstand wat luistert naar het lichaam is nu heel wat zinniger.

    Maar ik wil nog ergens op wijzen. Remmen werken weer goed dus en je hebt je wielen netjes laten sporen. Maar sporen ze werkelijk goed? Sporing instellen met wielen met een slag is niet te doen. Dus zijn je wielen recht? En als je wielen recht zijn, heb je speling in de kogelkopjes?
    Bij mijn eerste velomobiel (Alleweder) had ik de sporing ook goed gezet. Desondanks na 500 kilometer m'n banden tot op het canvas versleten. Sporing gecontroleerd, die leek nergens meer op. Sporing opnieuw ingesteld, 20 meter gereden, weer gecontroleerd en weer een puinhoop. Oorzaak lag dus in versleten kogelkopjes.
    Ga in de fiets zitten, pak met beide handen je voorwielen vast aan de achterkant. Trek de wielen uit elkaar en weer naar elkaar toe, voel hoeveel speling erin zit. Speling betekent nieuwe kogelkopjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wielen zijn recht en op 1 kogelkopje na bijna nergens speling op. Heb de sporing rechtgezet, daarna een stuk gefietst en daarna nogmaals gecontroleerd, nog steeds goed dus kan voor de zekerheid vanavond nogmaals meten maar lijkt me in orde verder :)

      Verwijderen
  3. Zolang je maar regelmatig het remheveltje blijft smeren en er geen speling is ontstaan door de lange tijd niet smeren zit je wel weer goed. Aan de andere kant is het zeker een goed idee er eens naar te laten kijken. Een nieuwe remankerplaat is helemaal niet duur.

    BeantwoordenVerwijderen