woensdag 29 mei 2013

Wat zijn ze laag he

Die auto's van Daihatsu en dan met name de copen. Op weg naar mijn werk zie ik altijd een gele staan en ik speel al een tijdje met de gedachte om de mango er eens naast te zetten maar er staat altijd andere auto's naast geparkeerd. Vlak bij mijn werk stond gisteren ineens een grijze dus ik zag mijn kans schoon om de mango er even naast te zetten en op de gevoelige plaat ehh sensor vast te leggen:

vlaggetje verplicht?

2 lage voertuigen naast elkaar:

Toen ik de foto's stond te maken kwamen er direct een paar mensen vragen stellen (ja het is een fiets en nee hij loopt niet op benzine (gelukkig niet) en nog een paar dingetjes)  en natuurlijk kwam de vraag die de meeste liggers wel eens gehad hebben: Wil je geen vlaggetje op je fiets?

Ik heb geantwoord dat als mensen dit gele gevaarte niet zien dat ze een vlaggetje ook echt niet gaan opmerken. Daarop werd instemmend geantwoord.
Ook kwam de opmerking dat ik achter hoge heggen enzo waarschijnlijk niet goed gezien kon worden en dat klopt, mijn antwoord was dat ik dan zelf ook niets kan zien en dus rustiger aan doe op zo'n moment.  Ook dat was blijkbaar een bevredigend antwoord. We moeten toch  de liggers een goede naam geven he :)

Diezelfde dag in de ochtend kwam een buurman van ons bedrijfspand ook al vragen of hij even binnen mocht kijken wat uiteraard mocht. Als je het netjes vraagt, waarom niet.  Ook wilde hij van alles weten over de fiets en deze man vroeg zelfs of ik ook op het fietspad mocht ermee (dat hoor ik niet vaak) waarop ik hem de plaats op de weg van 3 wielers breder dan 75cm heb uitgelegd.
Hij schrok nogal van de prijs maar dat werd rap minder toen ik hem uitgelegd had dat het natuurlijk een dure fiets is maar een goedkope vervanger van de auto. Dat was hij helemaal met me eens.

Al met al een paar leuke conversaties gehad gisteren. Vandaag ivm omstandigheden helaas met de auto (grr) maar morgen weer fietsen :)

5 opmerkingen:

  1. Waar je je niet onderuit kunt kletsen is dat je veel minder frontaal oppervlak ziet aankomen, je 2e foto is wat dat betreft erg duidelijk.

    Ik denk dat het smalle en lage, dus zeer geringe frontaal oppervlak is wat al die mensen te weinig opvallend vinden. Dat is waar de veel mensen tegenaankijken als ze ons over het hoofd zien op kruispunten.

    Dus een beetje gelijk hebben ze wel.

    Maar een vlag is dan weer onzin, daar kijk je als de velo rijdt zelfs in de verkeerde riching tegenaan...

    Het enige wat we moeten doen is zelf goed opletten en zo rijden dat we redelijkerwijs niet aangereden kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, minder frontaal oppervlak dan een auto maar weer een stuk meer dan een normale fietser. Het hangt er een beetje tussenin.

      En de vraag over de vlag was al snel weggeveegd hoor ;)

      Verwijderen
  2. Tja, frontaal oppervlak is misschien niet zo heel groot in vergelijking met die auto maar als ik dat grijs vergelijk met het geel? En zeker als een velomobiel voor verlichting voert, dan maakt het frontaal oppervlak veel minder uit. (een motor met verlichting in de verte zie ik eerder dan een auto zonder verlichting die dichterbij is)

    Ik voer daarom altijd verlichting, voor en achter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet eerlijk zeggen dat ik niet ALTIJD met licht aan rij , als het hoogzomerse dagen zijn blijft de lamp wel uit maar zodra het ook maar enigszins regenachtig of bewolkt gaat de kerstboom wel aan. Ik rij denk ik 75% van de tijd met verlichting.


      Verwijderen
  3. Ik heb er wel een theorie over, gebaseerd op wat BrandweerQuest Theo gezegd heeft over vormen die de hersenen niet kunnen plaatsen en wat Wijnandt meegemaakt ( met een naambord/gebouw in het buitenland ) heeft : ogen die wel zien, hersenen die wel die data vastleggen maar (nog) niet laten doordringen tot het actieve bewustzijn die daarop reageert. Ogen zien zoveel data dat de hersenen daar niets mee kunnen. Die moeten de belangrijkste data filteren en zelfs voorspellen wat we zullen gaan zien dat belangrijk is.

    Het verwerken van wat volgens de hersenen niet direct belangrijke data gebeurd wel op de achtergrond, maar niet op dat moment.

    Zo kan het gebeuren dat een voorwerp wat je niet kunt plaatsen ( velomobiel ? ) , nog veraf van je is, en je ook niet direct angst aanjaagt omdat het niet lijkt op een aanvallend dier/mens en gewoon niet of te laat word doorgegeven aan je bewustzijn.

    Als het toch te snel nadert besluiten de hersenen het toch te voeden aan het bewustzijn die enorm ervan schrikt dat het ding zo snel rijdt en zo dichtbij is gekomen....GEVAARLIJK ROTDING !! Denken ze dan...

    Als je rationeel naar dat "gevaarlijke rotding" kijkt, snap je er niks van....sterk opvallende kleur, sterk afwijkende en aandachttrekkende vorm, een van de weinige fietsen die wel licht voert, enz enz...

    Dit is duidelijk een gevalletje zoals polderblindheid, maar dan anders : de ogen zien het wel, maar de hersenen reageren er niet (direct) op. In ons geval waarschijnlijk omdat de hersenen de vorm niet kunnen voorspellen/plaatsen.



    BeantwoordenVerwijderen