dinsdag 21 mei 2013

Wederom de remmen : update

Van het weekend heb ik de linker rem goed schoongemaakt ivm het happen van deze rem dat ik eerder had. Na een proefrit leek alles weer koek en ei, hij remde weer prima en recht. Vanochtend rij ik weg en de eerste keer dat ik moet remmen zei de rem HAP en Mark stond bijna dwars over de weg. Niet leuk! Na een paar keer remmen was het weer weg maar stond de afstelling weer niet goed en kon ik de stelschroefjes weer gaan aandraaien om de boel goed te krijgen. Zucht!

De rest van de fiets is redelijk onderhoudsvrij maar die remmen, ik krijg er wat van!

Iemand nog tips? Ik las dat de remhevel aan de achterkant van de trommel nog gesmeerd kon worden (dat heb ik nog niet gedaan dus dat ga ik vanavond sowieso even doen).

Het is overigens altijd bij nat weer en altijd de linkerrem.



update:

Naar aanleiding van de tips die ik gekregen heb heb ik het heveltje gesmeerd en de oplopende remschoen (de ander ook maar minder intensief) goed schoongemaakt evenals de remtrommel nog maar een keer. Daarnaast ook spaken gecontroleerd maar die waren allemaal nog goed op spanning. Na alles in elkaar te hebben gezet en (zucht) wederom de remkabels afgesteld te hebben met de stelschroefjes lijkt alles nu goed te werken.

Na het eten ben ik nog even naar de fiets gelopen om een stukje tape om de stelschroefjes te doen tegen lostrillen en toen bedacht ik me dat ik de sporing al een hele tijd niet meer had gecontroleerd en dat dat wellicht na een niet al te zachte aanvaring met een overgang van klinkers naar asfalt net misschien wel een goed idee is. Ik bleek inderdaad wat uitspoor te hebben, zo op het oog een milimeter of 2. Na dit bijgesteld te hebben nog maar even een verse klodder vet onder de kogels en dan vind ik het wel weer goed, het is bijna donker maar nog even een korte proefrit gemaakt en alles lijkt nu weer in orde. Morgen maar weer zien.


9 opmerkingen:

  1. Inderdaad de remhevel smeren! Kijk natuurlijk wel uit dat je geen vet op de remblokken krijgt.

    Verder kan je ook de spaakspanning eens onder de loep nemen. Sinds ik mijn wiel opnieuw op spanning heb gebracht, heb ik geen happende rem meer. Vochtig weer hebben we genoeg gehad de laatste tijd dus we kunnen het ook niet meer gooien op verschil tussen droog of vochtig weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog iets waar je naar zou kunnen kijken: hoe ver moet je de remhevel kantelen voordat de remblokken aangrijpen? Hoe meer je remblokken versleten zijn, hoe verder je de remhevel moet kantelen.
    Als je de remhevel vrij ver moet kantelen kan je dat verminderen door de kleine blokjes die tegen het wigje zitten (blokjes zitten aan het uiteinde van de remblokken) vanbinnen te voorzien van plaatjes metaal (aluminium, messing, staal) zodat de remblokken in rust verder uit elkaar gedrukt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er kunnen dus de volgende dingen aan de hand zijn:
      -Onronde trommel door te strakke spaken maar ook, door te heet geworden remmen.
      -Onronde/versleten remblokken. Die kunnen weer rond geschuurd worden met een speciale trommel met schuurlinnen er in bij VM.nl
      Moet er nog wel voldoende dik remschoen op zitten.
      -De asjes van de remhevels zijn versleten of de nokken op de remschoenhouders zijn versleten.
      In het 1e geval een nieuwe remankerplaat, in het 2e geval nieuwe remhouders met blokken.

      Heel soms kan invetten, een schuurpapiertje, een verdikking of opnieuw de spaken stellen helpen. Maar het probleem is dan vaak niet blijvend weg.
      Het zijn je remmen. Neem een verstandige keus.

      Verwijderen
  3. Van je twee blokken per rem is er een oplopend,ofterwijl deze gaat zichzelf bekrachtigen/harder remmen.
    Als je blokken nu te ver afslijten kun je ook deze verschijnselen krijgen.
    Je zou eens nieuwe remblokken kunnen proberen...
    Ik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was nog niet klaar,foutje.
    Ik lees bovenstaande niet veel,dus of het klopt?
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan ik straffeloos de wielen links en rechts een verwisselen mochten bovenstaande tips niet helpen om uit te sluiten of het de remtrommel is of de remblokken ed?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jahoor, je kan ze zo wisselen. Ik vermoed dat je niet eens je kabels hoeft bij te stellen. Voor de banden kan het wel uitmaken als ze profiel hebben maar ook dat is geen drama. Puur voor het testen van de remmen kan je gewoon even zo rijden en ook weer zo de wielen omwisselen (bij de Mango wel..... zucht......)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben blij dat Willem heeft kunnen helpen met de remmen...
    lees : http://www.beekiepouwer.blogspot.nl/2013/05/bezoekje-aan-servicepunt-voor.html

    de quest remt weer als een zonnetje in de regen welles waar...

    heeft de mango een stel schroefje met een buisje er onder? bi remmen zoals de quest?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien niet wat je wilt lezen, vanuit financieel en recycling oogpunt, maar persoonlijk zou ik niet (meer) (zelf) gaan zitten klooien aan remmen en hem/ze gewoon volledig (laten) vervangen, danwel een flinke revisie laten uitvoeren (waarsch net zo duur). Helemaal eens met: het zijn wel je remmen, neem een verstandige beslissing.

    De volgende keer dat je dwars op de weg terecht komt, raast er misschien net een vrachtwagen langs...

    Liever een hap uit mijn bankrekening dan een hap uit mijn lijf door een happende rem.

    BeantwoordenVerwijderen