vrijdag 14 juni 2013

3 is het minimum

Een rustig weekje qua fietsen en heb daarom de fietsen deze week eens wat afgewisseld. Zelfs 1 keer op het rechtopfietsje naar het werk gereden. Toch altijd weer opvallend hoe weinig de snelheden schelen t.o.v.  elkaar.

Kruissnelheden zijn meestal:
- Rechtop hybride fiets: tussen de 23 en 26km/u
- Open ligfiets : Tussen de 25 en 28km/u
- Mango: Tussen de 30 en 35km/u

Uiteraard wel een beetje afhankelijk van het weer, bij een halve meter sneeuw komt de mango niet meer vooruit en bij windkracht 7 komt de rechtop fiets niet meer vooruit :)

Gisteren met de harde wind was ik bv weer erg blij dat ik de mango mee had (alleen het schuimdekje waaide bijna weg toen ik bij een verkeerslicht het ding los had gemaakt ... ) , ook omdat het onderweg nog eens begon te regenen. En met het klamme weer van van de week werd ik op de rechtopfiets weer niet zo blij van het feit dat ik van boven tot onder gebombardeerd werd met vliegjes.




Qua tijd scheelt het niet eens zoveel. Qua comfort natuurlijk wel, dat geeft dezelfde volgorde als de snelheden. Minst comfortabel de rechtop fiets, meest comfortabel de mango. Al is het met extreem warm weer de open ligfiets die iets comfortabeler is ivm koeling.  Met gladheid pak ik weer het liefst de mango en bij veel sneeuw de rechtop fiets. Ook bij even snel de stad in pak ik de rechtop fiets.

Zo zie je maar weer: 3 fietsen is eigenlijk het minimum om te hebben.  Maar dan kan je wél het hele jaar door fietsen.

5 opmerkingen:

  1. Tja ik snapte eigenlijk nooit waarom veel velomobielrjders ook nog ligfietsen en roeifietsen en wat niet meer er ook nog naast moeten hebben....voor de hitte zal het niet zijn want zo gemakkelijk als je de voetengaten kunt afsluiten kun je er met enig knutselwerk ook zorgen dat er nog meer lucht door de voetengaten komt.

    Maar....afwisseling is altijd leuk. Langzaam aan zwelt de verzameling fietsen bij mijn huis ook al aan...

    Ik denk nu toch ook serieus aan een roeifiets. Kennelijk moet ik om af te vallen toch echt nog meer bewegen, en voor het meeste effect per tijdseenheid dan beter mijn hele lichaam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afwisseling is 1 maar niet elke fiets is geschikt voor elke taak. Ik zet de mango liever niet in een druk stadscentrum neer op zaterdag en wat ik hierboven al zei, bij veel sneeuw kan ik de mango niet gebruiken want dan wordt het een bobslee. In die gevallen is de rechtop fiets het meest praktisch.

      Bij heet weer zweet ik me een ongeluk in de mango en is de open ligfiets de ideale oplossing, bijna net zo comfortabel, minder snel maar wel stukken minder warm. In een velomobiel krijg nooit zoveel verkoeling als op een open fiets.

      Als ik straks verhuis komt er misschien nog een vouwfiets bij voor makkelijk gebruik in het OV.

      En als geen auto hebt moet je ook wat redundantie inbouwen ;)

      Verwijderen
    2. Vouwfiets...daar zeg je wat, die staat OOK op het lijstje !

      Die blijkt nog best regelmatig nodig als er iemand met spoed - als fietsen te laat komen betekend - naar werk gebracht moet worden en de auto nodig is voor andere afspraken en niet meegenomen kan worden naar werk. Dat is het gevolg van de 2e auto wegdoen.

      S'nachts rijden er geen bussen en is afhalen niet mogelijk omdat er kinderen in huis slapen. Een vouwfiets achterin de auto gooien, en meegeven aan de gedropte persoon is dan super praktisch.

      Verwijderen
  2. Voor woonwerk uitsluitend de Strada (ongeacht het weer). Voor boodschappen etc in de buurt: Kronan transportfiets, voor vakantie hybride Snel Explorer, voor combitrips met OV een Brompton. Vier is dus wel het absolute minimum voor mij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 3 fietsen? 11 is het minimum! ;-)
    Nou wat overdreven. De Q66 staat stof te vangen, De Nasca Fuego is als gastenfiets luxe. Eigenlijk te koop.
    Mijn eigenbouw Roeifiets heb ik dit jaar nog niet aangeraakt, en de Bromton van Marloes is ook al weer een half jaar geleden.
    Mijn Bromton gebruik ik dagelijks voor vele korte stukjes.
    De MTB van Marloes is de traktor in huis. Door het weiland naar het paard, het bos in, boodschappenfiets.
    De Thijs 209 roeifiets van Marloes maakt de meeste kilometers geloof ik.
    De bakfiets het vrachtpaard. De Raptobike mijn luxe paard. Voor heel mooi weer en gewoon puur lekker fietsen en genieten.
    De Q491 maakt de meeste kilometer vanzelf door zijn inzet. Net als de QXS009.
    Gaan we daar mee weg dan is het minimaal 50 -200 km rijden
    Dan staat er nog een 'gewone' fiets, die is voor mij als we samen met de rechtopfiets ergens heen moeten. Gebeurd niet vaak. Wel geregeld, maar zeker niet ver.....5 km? Au!
    Dan nog de RAR tandem. Daar maken we gewoon te weinig km's mee omdat we keus hebben uit zoveel andere fietsen. De tandemtocht en Rutenbrockrace. Soms zomaar een tochtje. Meer niet. Vraagt veel voorbereiding en planning op hiermee de weg op te gaan.
    De Anne Oskam fiets heeft eindelijk na jaren bij ons een mooi plekje gevonden in het Amsterdams fietsmuseum.

    BeantwoordenVerwijderen