dinsdag 9 juli 2013

Fruit vs een Roofdier

Met dit warme weer de afgelopen dagen pak ik standaard de Optima Dingo ligger in plaats van de Mango.

Wat me opvalt en blijkbaar meer mensen opvalt is dat het uiteindelijke snelheidsverschil maar klein is.
In de Mango is de kruissnelheid rond de 35km/u en op de Dingo ligt dat tussen de 24 en 28km/u. Toch is de uiteindelijke gemiddelde snelheid slechts 1km/u langzamer dan de Mango!

24km/u gemiddeld op de Dingo en 25km/u Gemiddeld in de Mango.   Je merkt duidelijk dat de mango snelheid verliest in bochten, op snelheid komen en vooral: je kan soms niet inhalen op smalle fietspaden waar dat met de dingo wel (net) kan.  Wel heb je natuurlijk op de dingo last van tegenwind, het is niet de meest aerodynamische ligfiets die er is, meer een tourfiets dan een racer en zal het misschien nog wel afleggen tegen een goede racefiets.

Op mijn nieuwe woon-werk route zal het verschil wel wat groter worden. Langere rechte stukken en bredere fietspaden. Afgelopen vrijdag reed ik op dat stuk met de Mango 26,5km/u gemiddeld. Met de Dingo zal het waarschijnlijk op 24km/u blijven steken maar we gaan het zien.

Toch grappig om te constateren dat een hogere kruissnelheid niet direct betekent dat je ook veel sneller aankomt maar eea is wel afhankelijk van je route, in de stad en op bochtige routes is de mango gewoon nauwelijks sneller. Op lange rechte stukken natuurlijk weer wel. En de weersbescherming is ook een niet uit te vlakken factor. Waait het stevig of regent het dan is de velomobiel natuurlijk de duidelijke keuze. 

3 opmerkingen:

  1. Gemiddelde snelheid is alles.

    Bochten door rijden, weer op snelheid komen, kruispunten oversteken dat kun je doorgaans op lichtere fietsen sneller en/of makkelijker.

    Met de bakfets rijd ik ook nog kruissnelheid 17,5 km/u waar ik door niets gehinderd wordt. Maar de gemiddelde snelheid is dramatisch laag : 7,5 km/u....het ding heeft geen vering en kantelt bereidwillig in bochten...dus zijn bochsnelheden en acceleratie ( 60 kg fiets ! ) erg tijdconsumerend ;-)))



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Qua tijd maakt het bij mij óók niet uit of ik voor de Quest of de M5 Lowracer kies.
    Quest is sneller op het vlakke en naar beneden; M5 bij het optrekken, in de bochten en klimmen vóór een brug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maakt voor mij ook niks uit, het gemiddelde van Strada en Scott carbonracer op woon-werk verkeer is op mijn afstand van 36 km enkel nauwelijks verschillend. Afdalen gaat sneller in de Strada, klimmen sneller met de Scott (7kg rijklaar!). Op de rechte stukken is de Strada iets sneller, maar op gang komen is natuurlijk veel lichter op de racer.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen