donderdag 11 juli 2013

Remweg

Naar aanleiding van de remtest van quezzzt  heb ik de Mango vandaag ook even aan een remproef onderworpen, voorheen telde ik 3 meter (net iets meer dan 1 fietslengte) bij 30km/u maar Quezzzt had de lat bij 40km/u gelegd, op zich niet onredelijk denk ik.  Na afloop van de test was de mango weer wat lichter, vooral wat rubber lichter.... Ik kwam bij een snelheid van 40km/u na iets minder dan 6 meter tot stilstand , 3 meter achter de fiets + de fiets zelf. Duidelijk aan de remsporen, of eigenlijk slechts 1 remspoor te zien dat de linkerrem het hardst heeft geremd, en dat terwijl de fiets recht remt, heel apart. Toen ik uitstapte was ook snel duidelijk waar de rubberlucht vandaan kwam LOL. 



Heb de rechterrem na afloop iets strakker gedraaid, ik wil verdorie wel 2 remsporen!
Ik had wel een hoop zooi aan de rechterkant bij me vandaag dus ik zat ook iets naar links in de fiets, dat kan ook verklaren waarom links wel een remspoor heeft en rechts niet.

Configuratie: standaard 70mm remmen en jagwire remkabels. Banden: 35-406 perfect moiree


3 opmerkingen:

  1. Schaam je je niet voor je amateurisme ?? Een remstreep !!

    Hup, een paar uur in de kraanvogelhouding op een paal gaan staan om je te bezinnen wat je voortaan anders met doen....

    Haha...

    De Mango is lichter en heeft dus ook genoeg aan 70 mm remmen die duidelijk zo krachtig zijn dat ze de wielen kunnen blokkeren op een droge stroeve weg.

    <6 meter is kort, maar nog altijd zo breed als een weg ( als je die kruist )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer dan ook geen wegen te kruisen met 40km/u of harder ;)

      Misschien dat iets bredere banden de remweg nog wat korter kunnen maken, de remmen hadden hier in elk geval duidelijk geen moeite mee aangezien het rubber direct begint bij het begin van de remactie. Dat houdt in dat de remmen zelfs bij 40km/u de wielen doodleuk blokkeren.

      Bij een bandenwissel ga ik denk ik sowieso voor iets bredere voorbanden. Voor de doseerbaarheid en balans links en rechts zou ik erg graag een hydraulisch systeem hebben voor trommelremmen ipv kabels maar dat is helaas nog altijd niet op de markt volgens mij.

      De hydraulische v-brakes op de fiets van mijn vriendin zijn qua doseerbaarheid echt goddelijk!

      Verwijderen