dinsdag 30 juli 2013

Verhuisd, probleem met stallen en woon-werk rit

Afgelopen weekend ben ik definitief verhuisd naar Spijkenisse. Alles ging prima tot ik probeerde de Mango in de schuur te krijgen, dat paste dus niet! De deur is 80cm, de fiets is 76cm maar op mysterieuze wijze wil hij toch niet door de deur heen.  Daar moet ik dus nog iets voor verzinnen, in elk geval een afdakje. Ik hoop dat de mango er tegen kan dat hij in weer en wind buiten moet gaan verblijven straks. Gelukkig is hij wel redelijk af te sluiten.

Dan de woon-werk rit. Gisteren ben ik op de open ligger naar het werk gereden om de route een beetje te verkennen, een rit van 21km waar ik 52 minuten over gedaan heb. Een beetje jammer was wel dat de ketting er na 5 km afvloog......... maar die lag er gelukkig snel weer op.
Kwam gisteren nog een andere 'ligger' tegen, een roeifietser. Even mee gepraat, deze bleek uit Barendrecht te komen dus wellicht kom ik die vaker tegen.

Omdat de route vrij nieuw is heb ik al een paar pijnpunten op de 'te vermijden' lijst gezet zoals bv industrieterrein Gadering in Hoogvliet net na Metrostration Tussenwater. Dat lijkt meer op een racecircuit dan op een industrieterrein.  Ook kwam ik al een paar bochtjes tegen die ik met de mango niet kan maken (bv vanaf de Aveling naar de Laning) . Wel hebben bijna alle verkeerslichten (op 1 a 2 na ) lusdetectie.

 Krap bochtje, je kan wel de rotonde rond rijden maar handig is anders.

Wel heel vervelend is de Spijkenisserbrug. Gisteren stond ik voor een open brug te wachten en  guess what:

Brug open...

Vanochtend dus weer.

Een prettige verassing vanochtend was dat het fietspad in Hoogvliet langs de Groene kruisweg t/m Laning was doorgetrokken in plaats van halverwege het winkelcentrum in te duiken zoals nog op streetview staat aangegeven. Ook heb ik al een fietspad gevonden wat langs industrieterrein Gadering loopt zodat Hoogvliet momenteel prima te fietsen is.

Waar ik gisteren met de open ligger bij de beneluxtunnel de fietstunnel nam en de eerste keer dat ik naar Spijkenisse reed met de mango ook  besloot ik vandaag even met mijn ogen te knipperen langs het bord 'verboden voor fietsers' en nam de servicetunnel. Naar beneden: Wat een feest! 65km/u geeft mijn fietsteller aan als maximum snelheid. Alleen omhoog...... wat een klim! Met een schamele 16km/u en een enorm hoge cadans trap ik de mango omhoog. Leuk als training voor een bergetappe maar zeker niet iets om elke dag te doen. Het is echter wél sneller dan de fietstunnel omdat je niet uit hoeft te stappen, op de lift hoeft te wachten etc.

Na de beneluxtunnel kan ik naar rechts, Schiedam in of naar links via Vlaardingen naar Schiedam. Hoe ik het meest handig kan rijden ben ik nog niet over uit. Direct via Schiedam is sneller maar er staat een verkeerslicht zónder lusdetectie en de paal met het knopje staat zóver dat ik gisteren zelfs met de open ligger er niet bij kon.  De andere kant op via Vlaardingen is beter máár daar sta je weer een enorm lange tijd te wachten én moet ik nóg een extra klim over de A4 maken.
Een alternatieve optie zou zijn om via de burg. van Haarenlaan te fietsen, dus dwars door Schiedam. Dat ga ik morgen maar eens proberen.

En als laatste pijnpunt... een verkeerslicht dat staat om de vondelingenweg over te steken richting de hoefsmidstraat. Ook daar staat het paaltje met knop zóver weg dat ik gisteren ook met de open ligger af moest stappen om er bij te kunnen. De lusdetectie zag ik wel liggen maar leek niet echt te werken.


Raar geplaatste verkeerslicht knopjes, ergernis nummer 1 van velomobielrijders.


Al met al heb ik vrij snel een acceptabele route gevonden maar er zitten nog wat ruwe randjes aan die weggepoetst moeten worden :)  Wel heb ik al ontdekt dat de 42 minuten die ik er de eerste keer over deed alleen onder ideale omstandigheden gehaald kunnen worden. In de praktijk (veel ander fietsverkeer, veel autoverkeer = roodlicht voor fietsers, brug open etc)  mag ik er wel een uur voor uit trekken

De rit in Strava: http://app.strava.com/activities/70835161

En de nieuwe en oude route naast elkaar



11 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knelpunten op je route altijd melden bij de gemeente en via het on-line Meldpunt van de Fietsersbond. Baat het niet dan schaadt het niet ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mark,
    Wie weet komen we elkaar de komende tijd eens tegen!
    Nu het viaduct over de Groene Kruisweg bij Rhoon is afgebroken fiets ik ook via Hoogvliet. Het verkeerd geplaatste paaltje op je laatste foto is inderdaad een dagelijkse ergernis.
    Zelf fiets ik ook alle dagen door de servicebuis van de Beneluxtunnel. De fietsbuis heb ik (met de Quest) nog nooit geprobeerd. Mijn hoogste snelheid naar beneden is 81km per uur. Best eng eigenlijk maar dan heb je wel weer snelheid voor omhoog. Richting Schiedam is mijn eindsnelheid omhoog meestal 25km/uur, richting Pernis blijf ik meestal boven de 30. Heel vervelend vind ik alleen de uitlaatgassen van de brommers. De tunnel is alleen te lang om je adem in te houden.
    Tot ziens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welk viaduct bedoel je dat afgebroken is?

      Verwijderen
  4. Het Groenedijk viaduct over de A15, vanaf Rhoon naar de Vondelingenweg. Is gesloten tot half september. Dus nu moet ik omfietsen via Poortugaal en Hoogvliet en steek de Vondelingenweg over bij dat akelige paaltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn lekker bezig. Het Digna johannaweg viaduct is ook al gesloten en de Venkelweg schijnt slecht begaanbaar te zijn door werkzaamheden aan de botlekbrug en bij de Aveling zijn ze ook al bezig. Alles tegelijk, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Mark,

    Een afdakje werkt prima, ook bij mij staat de Strada gewoon buiten onder het afdak. Af en toe wat druppels op de neus, verder staat hij droog.
    Geen enkel probleem!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te weten! Bij jou heeft ie nog meer te lijden dan bij mij denk ik :)

      Verwijderen
  7. Afgelopen weekend ben ik zonder uitstappen lekker met de lift door die Beneluxtunnel gegaan, ideaal, niet lang wachten en geen enorme omrijlussen en lange klimmen; als je in de daling een beetje doortrapt haal je in het fietstunneltje ook de 60, genoeg om op je gemak de (veel geringere) stijging te overwinnen. En Marc, als ik uit die tunnel kom en ik moet bijvoorbeeld naar Overschie, (ook via dat Hazenpad) dan ga ik bij de Vlaardingerdijk rechts en dan het eerste kruispunt linksaf, dan kom je in een volkstuinencomplex wat redelijk rijdt (zie deze rit op strava: http://app.strava.com/activities/60264561) scheelt weer een stukkie..
    groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haalde 55km/u in de fietstunnel zonder trappen en bij 60km/u kan ik niet meer meetrappen, te weinig versnellingen! je komt dan al een heel eind weer omhoog inderdaad.

      Je route door het volkstuinencomplex ken ik maar vind ik niet zo prettig rijden, bovendien sta je vaak lang te wachten voor de vlaardingerdijk. Ik heb op de terugweg net gereden via de nwe Damlaan -> van haarenlaan -> Troelstralaan en dan het Rubensplein over de rubenslaan op en dan de Adm. trompstraat en jan evertslaan en dan zo naar de beneluxtunnel. Wat ook kan is de nwe Damlaan uitrijden, nieuwe haven en dan de Burg. Knappertlaan op en dan via het rubensplein, rubenslaan en dan jan evertslaan pakken. Scheelt een stoplicht op de vlaardingerdijk. Op die manier kan je heel schiedam door zonder 1 stoplicht. Ideaal!

      Verwijderen
  8. Mark volgens mij is verkleuring door de zon het grootste "gevaar" van aldoor buiten staan. En misschien verouderd de gelcoat of lak - in de zin van minder elastisciteit en uiteiendelijk loslaten - sneller ? Maar ik denk dat ie daarvoor eerder jaren onbeschut buiten moet staan.

    Als je hem goed afsluit moet er geen water van betekenis in kunnen komen, en dan nog is ie voor het grootste deel van in principe ongevoelig glasvezel en aluminum.

    Ijzeren boutjes van de wielophanging e.d. roesten toch wel, vooral als je ermee over gestrooide wegen rijdt in de winter.

    Een paar maanden buiten lijkt me niet zo'n probleem. Een afdakje is wel beter.

    BeantwoordenVerwijderen