maandag 19 augustus 2013

Remmenreiniger, Friso en de snelste fiets is?

Van het weekend de mango eens even een klein beetje onderhoud gegeven. De ketting schoongemaakt en opnieuw in de olie gezet, de remmen compleet schoongemaakt met remmenreiniger (tip: zet een oud teiltje eronder anders kan je je tegels weggooien.....) en de boel even gewassen.   De remmenreiniger heb ik van de action voor slechts anderhalve euro en werkt uitstekend! Als je ziet wat een rotzooi er nog van de remmen afkomt! Het heveltje heb ik na afloop nog wel even ingesprayed met kettingspray van de hema. Vanochtend remde alles ondanks het natte weer direct goed, door de rondgedraaide schroef heb ik helaas nog steeds de oude remmen maar als ze blijven werken zoals ze dat nu doen vind ik het nog wel even best tot de fiets een keer naar velomobiel toe gaat voor onderhoud.

Vrijdag onderweg reed ik langs de Shell waar de vlag halfstok hing ivm de uitvaart van Friso:


En bovenop het viaduct dat over de treinrails gaat heb je best een aardig uitzicht over de regio:


Ik maak ook nog wel eens verkeerde keuzes. Telkens als ik de racekap meeneem blijft het droog en vanochtend dacht ik: Die paar spetters, het zal wel. En uiteraard bleef het van de 50 minuten fietsen 45 minnuten lang regenen........ Dus maar met de standaard schuimkap op gereden. 

Ook de open ligger en de hybride fiets hebben een klein onderhoudsbeurtje gehad, wel heel typisch dat de snelste fiets op mijn traject.... de hybride fiets is.  45 minuten t.o.v. 50 minuten op de open ligger en velomobiel. Komt waarschijnlijk omdat ik nogal wat klimmetjes heb onderweg en ik kom toch domweg sneller boven met de hybride dan met beide ligfietsen. Het is overigens niet alleen de snelste fiets, ook absoluut de meest vermoeiende en minst comfortabele fiets en bij tegenwind is de snelheidswinst ook direct weg maar het was toch opvallend :)  De open ligger en de velomobiel schelen amper wat in tijd dus als het warm is pak ik bij voorkeur de open ligger en bij slechter weer de velomobiel. Vandaag dus met het gele gevaar onderweg :) 



3 opmerkingen:

  1. Hallo Mark,

    Bij veel klimmen is een bukker inderdaad sneller, ook mijn lichte Scott is veel sneller in de klimmen. Omlaag slaat de velomobiel alles daarentegen, die snelheden haal je nooit met een bukker!
    En wat de kap betreft, kan ik enkel maar zeggen dat de extra uitgave voor een deelbare kap wat mij betreft een goede keuze is gebleken. De kap ligt in de fiets, en staat er in 2 minuten op als ik hem nodig heb. Ideaal!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...als je bukker de meest vermoeiende fiets is, dan doe je niet genoeg je best in je gele gevaarte! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen