dinsdag 6 augustus 2013

Spijkenisse Ligfietsstad?

Sinds ik in Spijkenisse woon kom ik regelmatig ligfietsers tegen, het lijkt wel of Spijkenisse een heuse ligfietsstad is. Vorige week al 2 liggers en een roeifietser en vanochtend weer een ligfietser.  Het lijkt wel een gewoonte!

Vanochtend weer eens met de Mango gegaan vanwege de stevige wind.
Omdat de linkerrem weer naar de baas hapte heb ik besloten bij velomobiel maar 2 nieuwe ankerplaten te bestellen. Het rijdt gewoon waardeloos met 1 rem die telkens niet lekker functioneert.

De tijdswinst van de velomobiel t.o.v. de open ligger was ondanks een paar pittige klimmetjes in de route toch nog ruim 10 minuten maar echt enorm veel scheelt het nog altijd niet. Gemiddelde snelheid van de Mango ligt op 26,5km/u en die van de Dingo op 24km/u

Ik vraag me bij de klimmetjes altijd af hoeveel vermogen de e-bikers onder de fietsers nou zelf trappen want ze rijden allemaal tergend traag omhoog. Zo'n e-motor ondersteund 250w dus je zou zeggen dat als ze zelf nog 100w trappen (wat nou niet bepaald veel is) je toch met een heel behoorlijke snelheid omhoog rijdt maar ik rij ze ongeacht met welke fiets ik ben toch altijd nog voorbij.
Of zouden ze de ondersteuning uit gezet hebben zoals pas een ouder stel in de beneluxtunnel die hijgend bovenkwam. Toen ik vroeg of de ondersteuning soms niet voldoende was zei de man in kwestie doodleuk dat hij de ondersteuning uit had staan.  Ja, sportief naturlijk maar waarom koop je dan zo'n ding. Je sleept al dat gewicht wel extra mee en je gebruikt het niet op de plaatsen waar je het wil gebruiken, dan is het toch zonde als je het niet gebruikt?




4 opmerkingen:

  1. Hallo Mark,

    Inderdaad raar dat mensen heuvelop rijden met de ondersteuning uit, daar is het spul nou net voor uitgevonden! Mijn vrouw twijfelt nooit bergop, die zet de steun gewoon bij.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het valt mij zowiezo op dat de recreatieve ebikers vaak errug langzaam fietsen. Niet meer dan 15 km per uur bedoel ik dan ;-). De forens daarentegen probeert wel het maximale uit zo'n fiets te halen. Vanochtend nog een ingehaald, die trapte ruim 25 per uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op een typische fietsbrug in lelystad van 5 meter hoog en een klim van ongeveer 50 meter lengte moet ik met de bakfiets van 60 kg en 200 W motor ongeveer de helft van het klimvermogen zelf bijtrappen aan 10 km/u. Als ik alleen de trappers ronddraai zonder vermogen te leveren ( de trapsensor voor de gek houden ) dan zal de motor zwaar zwoegend en lawaai en trillingen producerend met ~6 km/u het zelf nog kunnen.

    Bij de sluis echter moet ik 5 m klimmen op ongeveer 30 meter aftand en dat trekt de e-motor eigenlijk niet bij 60 kg + 96 kg (ik) + ~30 kg (2 kinderen) = 186 kg. Daar moet ik in de 1e versnelling bijna 80 % vermogen bijleveren schat ik zo. De motor zou dit niet alleen kunnen. Een buurtbewoonster met een gelijke bakfiets maar zonder e-motor kon deze helling ook niet nemen op spierkracht.

    Ook met de Quest val ik daar bijna stil en moet in de laagst bruikbare versnelling ( 45-28 ) daar bijna stapvoets tegenaan. Het is makkelijker te nemen doorgaand uit de richting van Almere omdat je dan eerst van een helling komt en nog vaart hebt.

    Nou is 250 W niet zo heel veel meer, maar e-bikes zijn hooguit 20 kg. Ze zouden dus sneller moeten kunnen kunnen klimmen maar een groot deel van de duurdere fietsen heeft een koppelsensor. Je moet dus zelf ook redelijk vermogen geven om vermogen te krijgen en die motoren zijn nu ook weer niet zo sterk dat ze moeiteloos flinke hellingspercentages nemen. Daarom wilde de EU ook 500 W gaan toestaan, wat vooral in de rest van Europa nodig is, dat zeker geen vlak laagland is.

    Heb je dus luie fietsers of fysiek veel minder sterke fietsers op een 250 W e-bike zullen ze nog niet snel klimmen. Fitte geoefende 60+ ers kunnen meestal nog wel flink doorrijden op zo'n helling omdat ze nog relatief een groot deel vermogen zelf leveren.







    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zijn interessante bespiegelingen over het gebruik van 'n e-bike. De meeste zijn zwaarder dan de eerder genoemde 20 kg, vooral de Nederlandse fabrikaten wegen vaak zelfs tussen de 25 en 28 kg.

    Met de BionX 250 HT (high torque) naafmotor in m'n HP Scorpion kan ik echt steile hellingen aan, zo is gebleken in Beieren. En dan is 70% ondersteuning meestal voldoende. Met 150% of zelfs 300% is die ondersteuning zo groot, da's geen echt fietsen meer, dus gebruik ik die eigenlijk nooit.

    BeantwoordenVerwijderen