vrijdag 30 augustus 2013

Stealth

Van de week op weg naar huis kwam mij een man voorbij fietsen op een hybride achtige fiets. Aangezien hij er best de sokken in had en er sportief uitzag (sportbroek, helm, je kent het wel, niet de typische electrische fietsrijder) besloot ik erachteraan te fietsen. Ik was op de open ligger en moest toch nog best fors doorstoempen om hem bij te houden, de snelheden lagen tussen de 35 en 40km/u !
En dat op een fiets met flink brede banden en een behoorlijke rechte zit. Ik begon me af te vragen of het misschien stiekem toch een electrische fiets was.
Het viaduct over het spoor kwam eraan en uit ervaring weet ik dat bv racefietsers hier toch altijd wel wat aan snelheid inleveren maar deze man niet, met meer dan 30km/u knalt hij omhoog. : Zou dit lance armstrong in vermomming zijn of is het tóch electrisch ondersteund" schoot het telkens door mijn hoofd. Uiteindelijk kwamen we aan bij een verkeerslicht, ik was intussen gebroken en stopte naast hem en bekeek de fiets eens aandachtig, niks te zien in de wielnaven, ik hield het toen even bij "hij is toch gewoon sportief" maar onthield wel even het type fiets, een ID nogiets (ben het intussen kwijt). Thuis heb ik het type fiets opgezocht en jawel: ELECTRISCHE ondersteuning in de crank. Verdorie!  Je kan ook tegenwoordig nooit meer een leuke uitdaging hebben zonder dat er valsgespeeld wordt.

Gelukkig is dat het enige nadeel van electrische fietsen, ze stinken tenminste niet zoals die vieze brommertjes.
Sommige electrishe fietsen zijn in elk geval wel echt 'stealth'



8 opmerkingen:

  1. Inderdaad, de nieuwste generatie electrische fietsen hebben de accu's en de motor ergens waar je het niet of amper ziet. En ze maken ook nog niet of amper geluid.

    Dat is natuurlijk ook gewenst want op MTB's en sportieve fietsen schaamt men zich al snel voor zichtbare ondersteuning. Daar hangt toch het luchtje aan van "bejaardenfiets"

    Er is natuurlijk niets verassends aan als je met een velomobiel op stadsfietspaden met veel bochten en accelereren wordt zoekgereden door een MTB'er maar 35-40 km/u zou zelfs voor racefietsers verdacht zijn als ze niet een lang ongehinderd stuk hebben net zoals wij dat nodig hebben om die snelheid te halen en te houden ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mark,

    Ik vermoed dat het een dutchID fiets betreft, met een bosch middenmotor. De accu zit voor zover ik weet altijd in de bagagedrager van die fietsen, dus als je die een beetje kunt zien geeft dat het wel weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja alleen zat daar een fietstassenset overheen :) Ik kijk inderdaad naar bagagedrager of wielnaven voor ik de aanval inzet.
      :P

      Verwijderen
    2. Toch zit er nog steeds een luchtje an deze fiets.
      E-ondersteuning Pelelec (Peddle Electric assist) zijn in Nederland begrenst tot 25 km/uur. Wat niet wegneemt dat hij niet harder kan en mag, maar dan moet de ondersteuning automatisch uitgeschakeld worden. Dus de motor is (vrij eenvoudig) mee illegaal mee gerommeld, of de man kon idd snel fietsen.
      Er is een uitzondering, maar die zou je opgemerkt hebben. Als er een motor is opgevoerd of er zat een legale 400W (vaak voor de Duitse markt bedoeld) dan had er een geel verzekeringsplaatje achterop moeten zitten. Een helm droeg hij al, want dat is dan verplicht.
      Overigens is de 400W motor niet op hem sec harder te laten rijden, dat kan met de 'Nederlandse maat' 240W ook, maar omdat in het buitenland meer vermogen nodig is om te klimmen.

      Verwijderen
  3. Een velomobiel wordt ook wel als valsspelen gezien in sommige kringen......

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat is natuurlijk ook wel een beetje zo al blijft het 100% human powered. In dit geval was ik op mijn open ligger en die heeft echt geen voordeel ten opzichte van een racefiets. Dat ding is niet gebouwd op snelheid maar op comfort, vrij hoog, redelijk rechtop, zwaar en met ballonbanden en fietstassen achterop :)

      Verwijderen
  4. Ik kijk bijna altijd naar het computertje op het stuur. Als dat een wat groter display is met (dikke) draden is het bijna altijd de stuureenheid van een elektrische motor. Zo kun je meestal heel snel zien of het om een NOT-HPV gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. People see me go fast and just assume I have an electric motor. They are usually quite surprised to find out I'm the motor. Not many electric bikes in this part of Canada.

    BeantwoordenVerwijderen