donderdag 31 oktober 2013

Mango de deur uit?

Ik twijfel.

De Mango brengt me al 2 jaar van A naar B maar sinds ik in Spijkenisse woon heb ik telkens het gevoel dat de velomobiel niet het ideale vervoersmiddel meer is en dat komt vooral door de vele klimmetjes onderweg die me intussen wel een beetje beginnen op te breken (ik val af, mijn bovenbeenspieren voel ik als ik thuiskom nog de hele avond ) .

Mijn woon-werk route ziet er ongeveer als volgt uit:

- Eerste stuk door de woonwijk, een fietspad vol drempels of een klinkerweg vol auto's
- Daarna kies ik voor of een viaduct of een klinkerpad langs de doorgaande weg

- Daarna kan ik kiezen: Richting Hoogvliet over de Spijkenissebrug (wat nogal gevaarlijk is voor de lak gezien het enorme aantal schoolgaande kinderen) of via de Hartelbrug

Rij ik via de Hartelbrug dan moet ik die beklimmen, daarna moet ik de Botlekbrug over, daarna krijg je een behoorlijk steile fly over over het spoor, daarna krijg je nóg een behoorlijk steile flyover over het spoor waarna ik eindelijk een stukje kan doorstoempen richting de Beneluxtunnel. Lezers van mijn blog weten inmiddels wat een waar genot die tunnel is. Daarna nog Schiedam door (waar alles open ligt)

Rij ik via de Spijkenissebrug dan moet ik uiteraard eerst die brug op, daarna hoogvliet door en dan een behoorlijk steil viaduct omhoog om vervolgens uit te komen bij de 2e flyover over het spoor, de beneluxtunnel etc.

Zoals je kan lezen niet echt ideaal velomobielterrein, veel klimmen en veel stukken waarin ik niet door kan trappen. Het mag dan ook geen verbazing opwekken dat ik ongeacht de fiets (!) (hybride, open ligger of de velomobiel) een klein uur onderweg ben. Gemiddeld rij ik 22km/u.

Uiteraard heeft de velomobiel nog wel wat voordelen zoals weersbescherming tegen bv Regen en bij gladheid maarja, hoe vaak regent het nu echt hard en hoe vaak is het glad? Is er voor die dagen geen andere oplossing? Bij sneeuw laat ik de velomobiel toch vaak al staan omdat er geen doorkomen aan is op 3 wielen.

Het feit dat de fiets nu buiten onder een zeil staat ipv in een garage helpt ook niet echt mee.

De hamvraag is: Moet ik de mango wegdoen en bv een brommer aanschaffen voor dagen dat ik geen zin heb om te fietsen en de rest met de open ligger en hybride fiets doen? rationeel gezien wellicht wel, aan de andere kant is het ook gewoon leuk om erin te rijden.

En wat zou de mango nog opbrengen incl racekap en alle accessoires zoals accu's, pomp, slot etc.

Twijfel alom en niet omdat een velomobiel geen handig vervoersmiddel is maar omdat ik het voor mijn huidige situatie niet handig genoeg vindt.


7 opmerkingen:

  1. Misschien informeren bij Sinner wat het kost jouw Mango uit te rusten met e-ondersteuning. Bij Sinner bieden ze dat in tegenstelling tot vm.nl wel.

    En 25 km/u e-ondersteuning in velomobielen is uiteraard ook bijna alleen maar nuttig om te helpen klimmen. Maar jij moet veel klimmen dus is het nuttig zoiets te overwegen.

    Alternatief kun je proberen zelf een e-ondersteuningsinstallatie te maken, er zijn goedkopere ( ~300 euro ) eenvoudiger e-motor + besturingselectronica sets te koop zonder koppelsensor en zonder accu. Werkt wat primitiever zonder koppelsensor - als je de trappers beweegt wil ie je naar 25 km/u stuwen - maar het werkt wel. Voordeel is dat je zoiets ook kunt misbruiken als electrische 25 km/u aandrijving ( zonder zelf vermogen te leveren )

    Het meest simpel is een 2e kettinkje van motortje naar een van je voortandwielen ( als je er meerdere hebt ) Grootste uitdaging is eigenlijk de motorbevestiging/evt hulpframe maar als je zoekt kom je wel info tegen van zelfbouwers die je zijn voorgegaan.

    Maar jij hebt een Mango en die hebben een tussenas met motormogelijkheden. Ook zou je nog de ketting zelf kunnen aandrijven. Veel mogelijkheden, als je ze maar ziet en kunt benutten.

    Het zwoegen hoeft niet, daar hoef je je Mango niet voor weg te doen. Maar de nadelen van de onhandigheid van een velomobiel in liften, op roltrappen e.d. gaat er niet van weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zou die motor je naar 25 stuwen? Het is wel zo dat de ondersteuning wegvalt boven die snelheid, maar dat betekent niet dat je altijd die snelheid moet halen!

      Verwijderen
    2. Nog even iets over nut van e-ondersteuning en klimmen : Meerdere mensen in mijn wijk hebben dezelfde vierkante bakfiets van 60 kg + kinderen + evt lading + eigen lichaam = met gemak 150-180 kg totaalgewicht maar mijn wijk wordt aan alle kanten begrenst door 6-10 m hoogteverschil (fiets)bruggen.

      De niet- e-ondersteunde bakfietsen kunnen daardoor de wijk letterlijk niet verlaten !!

      Onze bakfiets heeft daar geen enkel probleem mee, en de e-motor is maar 200 W ipv de toegestaane 250 W. Maar goed ook want ik wil vaak in andere wijken naar de supermarkt kunnen fietsen met de kinderen. Ik vind e-ondersteuning ( en wij hebben een primitieve/goedkope zonder koppelsensor ) een plezier om mee te fietsen wat anders veel teveel/ongezonde belasting voor de knieeen zou zijn geweest.

      Daarom raad ik je voor veel klimwerk echt e-ondersteuning aan. Laat puristen maar wauwelen over "sportief".....je knieeen permanent kapot trappen ( versleten kraakbeen ) is niet sportief !




      Verwijderen
  2. Mijn ervaring met de Sunstar motor in een Mango was positief. Maak eens een testrit met zo een. Lijkt me wel een mooie oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jan dat doet de e-motor van mijn bakfiets....die heeft alleen een trapsensor.

    Trappers bewegen = motor geeft vol vermogen.

    Lijkt wat primitief maar door de massa van de bakfiets is er goed mee te rijden. "Doseren" kan met de onderbrekers op de remhendels. En het ding heeft een manuele gashendel die door voorbeschreven situatie eigenlijk nutteloos is.

    Systemen met koppelsensor en wat verfijndere regelelectronica verdienen natuurlijk de voorkeur maar zijn ook een stuk duurder. Als je zelf een systeem in een gebruikte velomobiel wilt bouwen zul je denk ik niet de duurste motor + zeer verfijnde regelelectronica gebruiken....lijkt mij tenminste.

    Als je het laat doen lijkt me wat Sinner biedt inderdaad de beste keus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Sparta E-motion is ook met een trapsensor uitgerust, werkt onmiddelijk zodra je de pedalen draait, en dan gaat het voorwiel gelijk flink trekken, daar moet je wel even erg in houden. De kracht van ondersteunen is instelbaar op 5 niveau's, voor ieder wat wils.

      Verwijderen
  4. Hallo Mark,

    Ik begrijp dat je in twijfel staat. Vanaf hier is je situatie aangaande klimmen moeilijk in te schatten, hoelang zijn die klimmetjes, welk stijgingspercentage geld daar, en vooral ook van belang is de spreiding op je versnellingen die je gebruikt op je Mango. Mijn langste beklimmingen zijn 2 km, een met een gemiddelde stijging van 5% en de andere gemiddeld 3% dus dat valt mee. De steilste stukken zijn 13%, die zijn dan gelukkig maar 200 meter circa. Met mijn versnellingsbereik gaat dat prima, 53-42-30 voor en 12-36 10 speed achter.
    Ook ik moest de eerste jaren dat we hier woonden erg wennen aan het klimmen, dus ik begrijp hoe je je voelt. En dan klom ik met een racefiets van nog geen 7 kilo, dat is nog iets anders met een velomobiel van boven de 30 kg.
    Het wennen aan het klimmen met de Strada ging iets vlugger, maar het blijft inderdaad zwaar. Door licht te schakelen en een zo hoog mogelijk trapritme aan te houden, ontzie ik m'n knieën zoveel mogelijk. Dat lukt tot nu toe goed, ik heb ook nooit een e-ondersteuning overwogen, omdat ik het echt zelf wil doen. Mocht het ooit te zwaar gaan worden en ik wil tocht blijven fietsen, is een e-bike zeker het overwegen waard.
    Een tijdje geleden moest ik vlug even beneden iets halen in de winkel en heb toen voor de aardigheid eens de e-bike van m'n vrouw meegenomen. Ongekend wat een verschil, zeker bergop! Ik had even het idee op een brommer te zitten, maar je moet wel degelijk meetrappen om boven te komen. Maar het gemak en de extra snelheid bergop zijn verbluffend.
    Je Mango wegdoen kan altijd nog, eventueel aanpassen met e-ondersteuning zou je prijs van kunnen opvragen, en dan beslissen. Goedkoop zal het denk ik niet zijn.

    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen