maandag 14 oktober 2013

Mango wordt onderzeeboot en uitroltest beneluxtunnel met racekap

De mango was afgelopen weekend veranderd in een yellow submarine. Normaal gesproken staat de mango in het weekend onder een stevig afdekzeil maar door de harde wind was deze van de fiets afgewaaid. Omdat de fiets al onder een zeil staat neem ik normaal gesproken niet de moeite het schuimdeksel er op te doen.
Het gevolg icm de harde regen laat zich raden: De fiets was doorweekt tot en met.
Uiteindelijk alles weer droog geveegd en de kettingen even afgedaan en gesmeerd want die was ook zeiknat en waren intussen toch toe aan wat verse olie.

Aangezien ik toch al bezig was besloot ik ook gelijk de achterste veerpoot even te demonteren aangezien die weer was gaan piepen met het natte weer. Veerpootje eruit, opengemaakt en de veer schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet. Gelukkig ging dit keer alles goed en zat de achterveerpoot in no time weer op zijn plek, piepvrij en soepel verend.


De voorste veerpoten ook een drupje olie gegeven en de fiets zou weer piepvrij moeten werken nu.

Hopelijk ben ik morgen weer in staat naar mijn werk te fietsen want sinds vrijdag ben ik behoorlijk grieperig met een interne temperatuursregeling die in een achtbaan lijkt te zitten, snotteren en hoesten en bij vlagen behoorlijk licht in het hoofd en duizelig. Niet echt prettig en zeker geen goed recept om 2 uur van en naar mijn werk te fietsen aangezien ik al buiten adem ben als ik de trap op ben gelopen.

Dan nog een feitje dat ik onlangs getest heb, door de servicetunnel van de beneluxtunnel haal je indrukwekkende snelheden omlaag, zonder schuimkap en zonder racekap haal ik met de mango een maximale snelheid van 66km/u, harder gaat echt niet en meetrappen houdt bij 55km/u ook wel op. Leuk om eens een testje te doen met de racekap waarvan toch wordt beweerd dat ie je fiets sneller maakt.
het resultaat: Mijn maximale snelheid met racekap, én gesloten vizier... 66km/u Heel apart.
Ik heb het idee dat de racekap wel enigszins werkt bij snelheden boven de 35km/u lijkt het trappen wat makkelijk te gaan maar zonder vermogensmeter is dat natuurlijk moeilijk hard te maken, de uitroltest is in elk geval ontnuchterend en ik vermoed dat het ook niet zozeer door de racekap komt maar meer vanwege het feit dat de mango toch echt een stuk minder aerodynamisch is dan bv een quest waardoor het voordeel van een iets betere stroomlijn rond je hoofd niets meer toevoegd.

Nu heb ik de racekap niet gekocht vanwege de snelheid maar tegen de regen en daarvoor werkt ie prima maar daar staat weer tegenover dat het boven de 10 graden eigenlijk al snel te warm wordt onder de kap, in de winter uiteraard weer een voordeel.  Elk voordeel heb zijn nadeel :)

Ben benieuwd wat quest rijders qua snelheid halen door de servicetunnel van de beneluxtunnel.








3 opmerkingen:

  1. Mijn hoogste snelheid tot nu toe: 81km/uur. Zonder racekap, met Kojak banden. Wel hard meetrappend. Meestal haal ik in de richting Pernis - Schiedam 70km/uur. Schiedam - Pernis is sneller, meestal 74 km/uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook nog geen snelheidsverschillen gezien van de racekap in vergelijk met een schuimkap op een Strada en een Quest. Vrij rollend en bij 30, 40 en 50 km/u. Had ik in mijn Strada tijd al geconstateerd.

    Een open Quest, of eentje met een mini ruitje is wel aantoonbaar langzamer. Kan ook niet anders met zo'n gat in de stroomlijn.

    Toch vind ik een racekap wel nuttig, want ik vind hem minder heet dan een schuimkap bij flinke inspanning leveren.

    Bij de racekap is er een betere luchtdoorstroom en koeling van mijn torso, nek en hoofd. Als de voetengaten open zijn ook nog de rest van het lichaam. De schuimkap sluit zoveel af dat alleen het hoofd gekoeld wordt en dat is te weinig koeling voor mij om flinke inspanning te blijven leveren.

    BeantwoordenVerwijderen