donderdag 21 november 2013

Scooter vs Mango

Sinds een week heb ik een scooter ipv de mango, een piaggio zip 25 met 4 takt motor.
Misschien wel aardig om eens de verschillen tussen beide voertuigen tegen het licht te houden.



2 of 3 wielen:
Een duidelijk verschil met de scooter is het missen van een extra wiel, dat heeft voor en nadelen. Je bent veel wendbaarder maar als het glad is (modder, blaadjes, je weet wel: alles wat momenteel op het fietspad ligt..  ) wel minder stabiel.  Qua wendbaarheid vind ik het vergelijkbaar met de open ligger en dus beter dan met de mango. Voorheen vervelende bochtjes zijn nu ineens wat minder vervelend, qua stabiliteit verslaat niks 3 wielen natuurlijk.  Wel was het voor mij even wennen qua bochtjes en algehele voertuigbeheersing maar dat went gelukkig snel.  Wel laat ik de scooter staan zodra het echt glad wordt en pak ik de rechtop fiets maar dat doe ik eigenlijk elk jaar in de winter. Ook de auto liet ik vroeger altijd staan bij gladheid.

Weersinvloeden
Een voordeel van de mango is natuurlijk de bescherming tegen de elementen, gisteren al een complete wolkbreuk op me gehad en wat me vooral heel erg opvalt of eigenlijk tegenvalt is hoe verschrikkelijk KOUD het is op een scooter. Waar ik normaliter bij -10 nog in vrij dunne kleding kon doorfietsen, velomobiel of open fiets maakt niet uit, kon ik nu met de scooter direct naar de winkel om een nieuwe jas en handschoenen te halen. Tevens rij ik nu standaard met regenbroek tegen de koude rijwind. Ik denk er serieus over na om een helm te gaan halen (heb een snorfiets dus geen helmplicht) puur tegen de kou en tegen de regen. In de zomer zal het denk ik weer een voordeel zijn.

De snelheid en tijdswinst
Zoals gezegd is het een snorscooter en die mogen 25km/u, aangezien ik normaal gesproken harder fiets dan dat mocht het van mij wel net even wat harder en is de varioring bij afleveren eruit gehaald zodat het ding nu op de GPS een krappe 35km/u haalt als de weg maar lang genoeg is en ik een beetje meewind heb, snel genoeg voor mij (ben geen 16 meer) en niet boetewaardig op een evt rollerbank controle. Omdat het een snorfiets is mag ik gewoon overal het fietspad op en rij ik 's ochtends net zo gezellig langs de lange rij auto's als met de mango.
Qua snelheid dus net iets langzamer dan de mango maar mij snel genoeg. De bochtensnelheid ligt wel een stuk hoger en je zit in no time weer op snelheid en ook bv de beneluxtunnel kruipt de scooter met 30km/u omhoog terwijl ik dat in de mango met een indrukwekkende 15km/u deed. Al met al scheelt het qua tijd tussen de 5 en 10 minuten sneller op 20km.

Uitrusting en rij eigenschappen
Ik weet dat ik dit eigenlijk niet direct mag vergelijken aangezien een scooter een massaproduct is en een velomobiel niet maar als ik zie hoe netjes alles is afgewerkt, welke opties er allemaal op de scooter zitten etc dan vind ik de scooter wel een stuk meer waar voor zijn geld. Er zit een motor in (duh), knipperlichten met een goed bedienbare schakelaar en indicatielampje op het dashboard, verlichte kmteller, knappe koplamp met grootlicht functie en LED achterlicht , remlicht, forse schijfrem voor en trommelrem achter dus aan remkracht absoluut geen gebrek en prima doseerbaar (hydraulisch). De vering voelt zeer volwassen aan, eigenlijk net als in de gemiddelde auto waardoor je letterlijk over klinkerwegen heen zoeft , de mango had daar toch wat meer moeite mee maar die had ook simpelere vering. Daarnaast nog een stuurslot, dashboardkastje, ruimte onder de buddy, electrische start en een accu.  kosten? Incl rijklaar was het ding 1700 euro....  Toegeven: in onderhoud zal de scooter ongetwijfeld duurder zijn en we moeten ook niet vergeten dat er ook brandstof in moet maar met een gemeten verbruik van 1 op 40 (!) valt dat gelukkig wel weer erg mee.Voor het verschil in aanschafprijs met de gemiddelde velomobiel kun je aardig wat liters benzine tanken en flink wat onderhoud laten doen.

En qua fun factor? Gelijkspel. Met de mango lekker als een kart door bochten scheuren is leuk maar flink schuin in de bocht hangen terwijl je nog even gas geeft is ook leuk :) Alleen gaat de scooter minder hard de heuvel af dan de mango. Topsnelheid scooter beneluxtunnel omlaag: 50km/u en de mango haalde bijna 70km/u

Stalling
Hier kan ik kort over zijn: de scooter staat gezellig in mijn piepkleine schuur tussen 4 andere fietsen in terwijl de mango niet eens door de deur heen paste en dus buiten moest slapen. Dat is ook 1 van de redenen geweest om hem uiteindelijk weg te doen want zo'n mooie fiets verdient het niet om buiten te staan en weg te rotten.

Conclusie:
Mis ik de mango? In sommige situaties zoals de wolkbreuk van gisteren en als het glibberig is op de weg of als het stervenskoud is : Ja absoluut.
In andere situaties zoals bij de vele klimmetjes op mijn woon-werk route, lastige bochtjes en bij bv auto's die kruisingen blokkeren (waar ik met de mango nooit omheen kon): nee, daar is de scooter echt handiger. Ook in de zomer zie ik mezelf een stuk minder vaak bezweet op mijn werk aankomen.

En morgen? Dan ga ik naar mijn werk met de open ligfiets :)




17 opmerkingen:

  1. Een scooter vergelijken met een fiets.............?

    Een fiets geeft mij voldoening. Dat ik blijkbaar in staat ben om met mijn beperkte vermogens 70 km of nog meer te roeien op mijn Roeifiets. Of snelheden kan halen >40km/u met mijn XS.

    Een scooter rijdt op benzine..........!

    Mijn fietsen rijden, omdat ik leef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het, niet echt vergelijkbaar maar de bedoeling is om 2 vervoersmiddelen voor woon-werk te vergelijken. Net als bv auto vs fiets. Beide hebben voor en nadelen.
      Vandaag overigens op de fiets :)

      Verwijderen
  2. Let wel extra op in de winter bij gladheid Mark....scooters hebben kleine wieltjes en die glippen echt eerder weg bij gladheid dan grotere wielen.

    Bovendien heb je niks tussen je benen waarmee je je voertuig onder controle kunt blijven houden met rare kwispel en zwiepbewegingen......en ga je keihard onderuit. Scooters zijn echte sleutelbeen brekers, je zult de eerste en laatste niet zijn......en bovendien is het mooie machinetje dan weer gehavend.

    Dus heel erg oppassen...een Mango had tenminste nog 3 wielen :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij gladheid laat ik de scooter sowieso staan en ga ik met de fiets. Mocht ik vallen dan is de schade wat minder groot over het algemeen.

      Verwijderen
  3. Hallo Mark,

    Leuk dat je er blij mee bent, en je kunt nog afwisselen met je fietsen als je dat wilt. In een ver verleden heb ik ooit ook een tijd met de scooter naar het werk gereden, in de nachtdiensten.
    Dat was voor ik een motorfiets kocht, en wat ik altijd heel opvallend vond was dat ik het op die bromscooter altijd koud had, en op de motor eigenlijk enkel bij lange ritten in de vrieskou.
    Verder ben ik het eens met de opmerking van Quezzzt aangaande gladheid, dat is inderdaad oppassen met die kleine wieltjes.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verschil motorpak en gewone kleding? Of was de zitpositie bv heel anders? En ja bij gladheid blijft de scoot in de schuur staan.

      Verwijderen
    2. Nee, geen verschil, ik droeg dezelfde kleding, dat is juist het vreemde. De motorkleding was op de brommer dus niet zo warm als dat je zou verwachten van dit soort kleding.

      Verwijderen
  4. Mark,

    Leuke vergelijking... Ik wordt nog wel eens ingehaald door zo'n blauw plaatje en mijn indruk is dat (ook als er twee dikkerts op zitten, de meeste nog wel erg ruim boven de 35 halen. Die zijn dan waarschijnlijk verder opgevoerd?

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn dan inderdaad nog opgevoerd. De varioring begrenzer zorgt er alleen voor dat de scooter niet in de hoogste versnelling kan komen, het vermogen blijft in het geval van verwijderen dus gelijk en hoe hard je kan is afhankelijk van bergop of af, meewind of tegenwind etc Bijkomend voordeel is dat de scooter zuiniger loopt wanneer de varioring eruit is.

      Verwijderen
  5. Waarom vielen de e-scooter en S-pedelec af bij het kiezen voor een nieuw vervoermiddel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. E-scooter omdat ze een stuk duurder zijn, accu's rotdingen zijn en het bereik niet echt werelds is, de meeste houden op bij 60km en als het echt koud is mag je dat wel met een hele flinke korrel zout nemen wat betekent dat ik nooit eens verder zou kunnen dan dat.
      S-pedelec is een optie maar als ik toch een motortje op mijn vervoersmiddel heb dan wil ik ook niet hoeven trappen. Daarbij is het nog ook een behoorlijk stevig prijskaartje.

      Verwijderen
  6. In elk geval goed dat je voor 4-takt geopteerd hebt. Je angst voor accu's deel ik feitelijk. Je bent dan helemaal overgeleverd aan wat de producent vraagt voor een specifieke uitvoering...
    Misschien kun je nog een windscherm en benendekentje monteren tegen de kou. Had ik ook geknutseld op m'n Scoopy.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zag toevallig gisteren iemand met een benendekentje, misschien ook maar eens zoiets maken inderdaad.

      Verwijderen
  7. Wat je op deze manier wel gaat missen is lichaamsbeweging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wees maar niet bang dat ik een luie dikke scooterpapzak wordt hoor ;) Ik blijf echt wel genoeg fietsen. Ben vandaag ook gewoon op de fiets geweest.

      Verwijderen
  8. Beste Mark, Je schrijft dat je met je scooter op alle fietspaden mag rijden. Dat zou ik nog maar eens nakijken. Volgens mij mag je niet op fietspaden rijden waar een bordje met de tekst FIETSPAD staat. Die paden zijn volgens mij voorbehouden aan geluidloze verkeersdeelnemers.
    Groet Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal, op onverplichte fietspaden mag ik niet komen maar die kom ik onderweg niet tegen.

      Verwijderen